A2 en A15 worden iets veiliger

A2 en A15 worden iets veiliger
Het programma A2 Deil-Vught loopt naar verwachting minimaal twee jaar vertraging op omdat nieuwe stikstofberekeningen nodig zijn. En op de A15 komen tussen Tiel-West en Deil komen twee nieuwe filewaarschuwingsborden.
Bovendien wordt op tal van plekken de buitenste lijn van de A15 voorzien van ribbels, omdat daar de vluchtstrook ontbreekt, het langste stuk is bij de afslag Ochten/Kesteren en de daar oostelijk van gelegen tankstations. Zo moet de A15 veiliger worden. Een grote make-over zit er nog niet in.
Verder worden op de noordrijbaan, richting Rotterdam, bij Tiel-West en Wadenoijen, extra filewaarschuwingsborden geplaatst. Daar staan er al enkele van de afslag Ochten en Knooppunt Deil, want de filekans is er groot en een filedetectiesysteem ontbreekt nog.
Voor het aanleggen van wegen, vaarwegen en waterwerken is het nodig om stikstofberekeningen op te stellen en de mogelijke effecten op de natuur te beoordelen. De minister geeft aan dat op dit moment het aantal deskundigen dat deze berekeningen en beoordelingen kan maken, beperkt is. Het ministerie heeft een lijst gemaakt van projecten die de komende jaren als eerste worden voorbereid. Het programma A2 Deil-Vught maakt geen deel uit van deze lijst met geprioriteerde projecten. Dit betekent dat het programma naar verwachting een vertraging van minimaal twee jaar oploopt.
De partners binnen het programma werken op dit moment toe naar het afronden van de verkenning en het vaststellen van de structuurvisie. De structuurvisie bevat het pakket aan maatregelen om de problemen op en rond de A2 op de lange termijn aan te pakken. Het voornemen is dat de minister na de zomer de structuurvisie vaststelt. Daarna wordt de structuurvisie gepubliceerd en verschijnt ook de Nota van Antwoord. De start van de planuitwerkingsfase wordt door de stikstofprioritering uitgesteld. De partners blijven wel uitvoering geven aan de korte termijn maatregelen.
Die bestaan uit onder meer verkeersmanagement, toeritdosering in Rivierenland, incidentcamera’s op de Bommelse brug, het versterken van ov-knooppunten in de regio en de aanleg van een snelle fietsroute tussen Zaltbommel en Den Bosch.