Clean energy steeds sterker in Rivierenland

Clean energy steeds sterker in Rivierenland
Ondernemers die volle bak aan de energietransitie werken? Goede zaak, maar bel wel even eerst met netbeheerder Liander. Dat was een van de adviezen van Tjerry Verhoeven, regiomanager van VNO-NCW Midden tijdens het Logistiek Café van november 2021. De livestream is hier terug te zien.

De livestream is
">hier terug te zien.
Vanuit verschillende invalshoeken werd het perspectief geschilderd voor de logistieke sector, die zich opmaakt over te stappen naar schone en hernieuwbare energie. In 2022 wordt in Rivierenland een proef gedaan met een elektrische truck. “We zitten mee aan tafel wanneer overheden plannen smeden over de energietransitie. Wij laten de stem van de ondernemers horen. Velen willen meedoen, maar omschakelen is nog moeilijk want de infrastructuur van het stroomnet kan het niet trekken. Of opnemen. Wij leggen de lijntjes, maar achter de stekker moet er toch maatwerk worden afgesproken”, aldus Verhoeven, die ook meldde dat er aanzienlijke subsidies op de vergroening worden verwacht.
Dat belet de gemeenten, samenwerken in de Regio Rivierenland, niet om het bestuurlijk grondwerk voor de energietransitie te leggen. Wethouder Joost Reus van Culemborg, voorzitter van de stuurgroep Energietransitie van de samenwerkende gemeenten, schtste een toekomstbeeld. “We mikken op het opwekken van hernieuwbare stroom middels 49 windmolens en zonneweiden, goed voor 1,2 terawattuur. Dat zal een grote inpact hebben op de omgeving, op de inwoners. We maken al wel plankaarten, maar er moet nog veel gebeuren. Waar moeten die molens komen? Waar komen oplaadpunten voor trucks wanneer binnensteden, we denken daar ook al aan in Culemborg, op slot gaan voor diesels? Kortom: er is nog geen balans.”
Theo Heinink, namens de Provincie Gelderland  mede-ontwikkelaar van Clean Energy Hubs, schetste wat er in de pijplijn zit: “Elektrisch rijden wordt de eerste stap, op gebied van rijden op waterstof zijn we waakzam, en er komt ook bio LNG aan. Concreet: we willen in de provincie graaag laadpeleinen aanleggen voor elektrische trucks, het handigst zou dat zijn opde plek waar toch al veel trucks stan voor de nacht, truckparkings als op Medel zien er veeelbelovend uit. We zijn ook met alle andere provincies in gesprek, in 2030 zullen er zo’n 100 laadplekken in Nederland zijn. Die locaties zoeken we nu, ook samen met gemeenten. Misschien niet meteen alleen om te laden: wanneer je de koeling van een vrachtwagen van de diesel afhaalt en in de nacht op stroom draait, bespaar je ook al veel uitstoot.”
De proef met een elektrische bakwagen door Logistics Valley Rivierenland komt er aan. Erik Lenssen van Reault Trucks uit Beesd beschreef hoe een dergelijk experiment in de Achterhoek momenteel verloopt. “Alle ondernemers zijn er lovend over. Het is gen test, we bouwen die wagens nu, ze zijn op de markt. Het zijn geen prototypes meer en de batterijen worden steeds krachtiger. Maar we voeren deze proeven uit om de logistiek er kennis mee te laten maken. In 2025 gaan een binnensteden dicht voor diesels, daar zijn we klaar voor. Er is een trekker met grote batterijen in ontwikkeling voor de lange afstanden. In 2050 wil Renault alle trucks elektrisch leveren.”
Wie mee wil doen aan de proef: frank@logisticsvalley-rivierenland.nl