Column Gert-Jan Willems, april 2022

Column Gert-Jan Willems, april 2022
Inflatie, inflatie, inflatie.
 

De kosten rijzen de pan uit. Het doorbelasten naar de klant lijkt toch vaak een lastig fenomeen te zijn. Tenminste die ervaring hebben wij als facilitaire logistieke dienstverlener. Jaarlijkse indexeringen worden overeengekomen in december en zijn dan vanaf 1 januari van toepassing. Maar door de situatie in Oekraïne, pas ontstaan na deze periode, blijkt het erg lastig te zijn om klanten te overtuigen dat de indexering van december weer opnieuw onder de loep genomen zal moeten worden.

Voor een transporteur zijn brandstof en loonkosten het grootste component van de kostprijs. Bij ons maken de loonkosten meer dan 80% uit van de totale kostprijs. Wij zijn een urenfabriek. Alle kosten toenames en toeslagen moeten wij vertalen in onze uurprijs. Het is dan heel zuur om te moeten ervaren dat overheidsinstanties CBS als tool toepassen voor de berekening van de indexering. CBS is een tool die uit gaat van data uit het verleden en niet van heden en toekomst. Een aangepaste indexering wordt dan vaak ook niet geaccepteerd.

Deze hele kwestie over inflatie wordt binnen Logistics Valley heel serieus genomen. Zo organiseert Logistics Valley ontbijt sessies met gelijkgestemde en sprekers vanuit TLN en overheid. Om samen standpunten in te nemen om onze mooie branche op het kwaliteit niveau te behouden, niet alleen qua uitvoering maar ook qua financieel. Iedereen is welkom op deze ontbijt sessies en laten we samen de discussie voeren opdat we allemaal correct worden gecompenseerd voor de huidige inflatie.