Duurzaamheid in de transportpraktijk: het werkt

Duurzaamheid in de transportpraktijk: het werkt
Marco Scholten van Bode Scholten in Zoetermeer en Derk van den Haak van Van Den Haak Transmission in Geldermalsen bleken elk op hun eigen wijze met hun bedrijf bezig op een manier die duurzaamheid en milieubescherming tot resultaat heeft.
Ze spraken beide tijdens het Logistiek Café van Logistics Valley Rivierenland op 11 mei in het Huis van de Logistiek op Medel in Tiel.

Het bleek niet de enige overeenkomst: beide bedrijven kiezen voor reductie van CO2-uitstoot door milieuvriendelijke brandstof te gebruiken, beide kijken al naar alternatieve energiebronnen en ze zijn het wonderwel eens: milieu beschermen moet je doen, maar wél samen met je klanten.
Want, zo concludeerden Van den Haak en Scholten: de opdrachtgevers kunnen ook meedoen op de weg naar duurzaamheid, en afspraken daarover zijn noodzakelijk. Want de kosten van een energiezuinig en CO@-reducerend bedrijf lopen hoog op. Ook al leveren de zonnepanelen op het dak een korting op de stroomrekening, ook al is de samenwerking met andere bedrijven goed voor een forse redtutie in lege kilometers en zijn de trucks door samenwerking in `Transmission-verband gunstig voor de uitgaven.
Bode Scholten heeft inmiddels een Regiolab opgezet, waarin live een regionaal distributiecentrum opereert. Want Marco Scholten gelooft in een regionale aanvoer van goederen, en niet in de stadshub. “Dat is een te beperkt gebied.”
De samenwerking op nationaal niveau van 12 ondernemers onder de naam Transmission is niet alleen organisatorisch door de groupage een succes, vertelde Scholten. “Ook voor de duurzaamheid. We besparen door de samenwerking 56 tot 63 procent aan kilometers, en 71-76 procent aan CO2-uitstoot. Daarom ook, vertelde Van den Haak, worden de chauffeurs er maandelijks op gewezen hoe ze rijden, of ze dat zuinig doen bijvoorbeeld. Scholten en Van den Haak opereren duurzaam vanuit een intrinsiek gevoel dat het gewoon móet.”
En er was nog een gedeelde mening: de subsidies om de vloot te vernieuwen of andere besparingen in te voeren, zijn onvoldoende. “Net als de infrastructuur voor elektriciteit, wij kijken al naar manieren om eigen opgewekte stroom op te slaan om elektrische voertuigen te kunnen laden.” Hun advies over duurzaamheid: begin vandaag, praat met je opdrachtgevers (kosten worden als dat gaat doorberekend) en investeer in de toekomst.
Het Logistiek Café is terug te zien op Youtube:
">