Een dryport. Werkt dat nou wel?

Een dryport. Werkt dat nou wel?
Jazeker wel, stelt Erik van Zanten, docent-onderzoeker bij het Lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN. ‘Nog los van het feit dat deze inlandse havens ook een antwoord zijn op het verminderen van CO2-uitstoot en kunnen zorgen voor kostenverlagingen, hebben ze voor de verladers een belangrijke bufferfunctie.’

Vijf jaar onderzoek
Met collega Henny Jordaan heeft hij op 18 januari jl. het eindrapport van vijf jaar onderzoek naar de mogelijkheden van een Dryport-to-Dryport-keten tussen West-Java en Gelderland gepresenteerd aan de provincie Gelderland. Het onderzoek werd financieel ondersteund door Logistics Valley. Samen met onderzoekers, studenten en ondernemers, zowel in Gelderland als in West-Java is onder ander de haalbaarheid van een dryport-to-dryport-supply-chainconcept onderzocht. Verder is bestudeerd welke criteria van belang zijn om het DP2DP-concept te kunnen monitoren.
‘We hebben hierbij vooral gekeken vanuit het perspectief van de verlader. Het is voor een verlader heel waardevol om een terminal, als ‘communicatiepunt’ en buffer in de buurt te hebben. De lijnen zijn kort en de afstanden zijn klein. Dat ligt bij een zeehaventerminal meestal heel anders. En als zo’n terminal dan ook nog dezelfde faciliteiten heeft als een zeehaventerminal dan wordt het helemaal interessant om een dryport aan je keten toe voegen. Je ziet dan al snel de voordelen toenemen.'
Calculatietool
Het project heeft veel kennis opgeleverd over het concept Dryport en de DP2DP-supplychain in het bijzonder. De onderzoeken hebben inzicht gegeven in kostenstructuren, doorlooptijden en CO2-emissies. Er is een rekentool ontwikkeld waarmee bedrijven op basis van hun eigen situatie de toegevoegde waarde van een DP2DP-supplychain kunnen analyseren. De tool is niet alleen geschikt voor containerzendingen tussen Nederland en Indonesië, maar kan voor alle bestemmingen worden gebruikt. De tool toont de kosten en uitstoot van CO₂ bij het gebruik van een of twee dryports, en vergelijkt dit met de huidige situatie zonder dryports. ‘Deze calculatietool kan naar onze mening een bijdrage leveren aan de modal shift. Daarvoor willen we de tool verder optimaliseren en nog betrouwbaarder maken. We hebben vanuit dit onderzoeksproject aansluiting gevonden bij de Greening Corridors’.

Duurzame achterlandverbindingen
Het project Greening Corridors richt zich in het kort gezegd op het verduurzamen van de achterlandverbindingen vanuit de haven van Rotterdam. ‘Dit project wordt gerund door de Hogeschool Rotterdam en is ondergebracht bij het CoE KennisDC Logistiek. We gaan bekijken op welke manier de dryports hier een rol in kunnen spelen.’
Ook dit wordt weer nadrukkelijk gedaan in samenwerking met de verschillende partijen. ‘In een gezamenlijke sessie hebben we onder andere met de Groene Metropool, Logistics Valley, OostNL en de provincie Gelderland in kaart gebracht welke thema’s er spelen in onze regio. Deze thema’s vormen de basis voor de vervolgstappen.’
De vervolgstappen voor de calculatietool staan al in de stijgers. Bij de Topsector Logistiek wordt er een zogenaamde onderwijsvoucher aangevraagd om de tool met meer casussen uit het werkveld door te ontwikkelen. Erik van Zanten: ‘We willen de casussen niet alleen als input voor de tool gebruiken, maar ook voor het onderwijs. Een win-winsituatie dus. We zijn op zoek naar bedrijven die hieraan willen meewerken. Met een nog betrouwbaardere calculatietool helpen we bedrijven om voor passend intermodaal transport te kiezen, de supply chain groener en/of goedkoper te maken.

Meer
Wilt u meer informatie over de resultaten van onderzoek Dryport 2 Dryport, download dan de factsheet.
Wilt u meer weten over de calculatietool of aan slag met het verduurzamen van uw supply chain neem dan contact op met Erik van Zanten, erik.vanzanten@han.nl.
*Greening Corridors is een Sprong-onderzoeksgroep. Het onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).