‘Fruitdelta Rivierenland en Logistics Valley zijn belangrijke partners’

 ‘Fruitdelta Rivierenland en Logistics Valley zijn belangrijke partners’
Logistiek en Vestigingsklimaat vormen speerpunten van beleid voor de Fruitdelta Rivierenland. Ludolf van Lith is degene die gemeenten, ondernemers en instellingen verbindt. “Fruitdelta Rivierenland is een draaischijf voor veel grote logistieke operaties. Gemeenten en Fruitdelta Rivierenland zijn van dat belang overtuigd."

"Logistics Valley is een gewaardeerd aanspreekpunt voor de sector”. Formeel is hij sinds 1 juli programmanager logistiek en vestigingsklimaat voor de Regio Rivierenland. “Ik zie mijn werk als verbinden van partijen, aanjagen van nieuwe ontwikkelingen en coördineren met gemeenten en provincie wanneer die ontwikkelingen vorm krijgen. In het Regionaal Economisch Ambitiedocument (REA) zijn voor logistiek en vestigingsklimaat acht opgaven voor Fruitdelta Rivierenland geformuleerd, onder andere Toekomstbestendige bedrijventerreinen, Stikstofaanpak, Impact Ondernemen en Uitvoeren Regionaal Programma Werklocaties (RPW). Deze laatste opgave vraagt ambtelijk en bestuurlijk overleg tussen gemeenten, regio en provincie waar nieuwe bedrijventerreinen worden gerealiseerd en bepaalt mede waar bedrijven zich kunnen vestigen. Het RPW is recent geactualiseerd en door de gemeenten en provincie vastgesteld.”
“Samen met de partners stimuleren we een optimaal vestigingsklimaat door te werken aan de opgaven,  projecten en ontwikkeling van bedrijventerreinen. Logistics Valley neemt een aantal  projecten voor zijn rekening, zoals  Kansen Voor Water waarmee we willen stimuleren dat containers vaker vervoerd worden per binnenschip.”

Van Lith kent Rivierenland goed: hij werkte in gemeenten als Zaltbommel en Geldermalsen, later ook in West-Betuwe. “In Zaltbommel was ik al betrokken bij de aankoop van grond voor bedrijventerrein De Wildeman. Nu wordt daar aan fase 3 gewerkt. In Geldermalsen/West Betuwe was ik onder andere betrokken bij de uitgifte van de bedrijventerreinen Homburg in Beesd en Hondsgemet in Geldermalsen”. Bovendien is hij geboren en getogen in deze streek.

“Naast de opgaven van het REA hebben we te maken binnen Fruitdelta Rivierenland met energiecongestie. Zoals bekend hebben de netbeheerders heel weinig ruimte voor nieuwe bedrijfsaansluitingen, reden voor lokale initiatieven als een decentraal netwerk op bijvoorbeeld Medel in Tiel. Naast een reguliere stroomaansluiting is het in het kader van duurzaamheid van belang dat de stroom van de panelen op de daken van bedrijven ergens naartoe kan of kan worden opgeslagen. En dat is niet de enige vernieuwing: Alternatieve energievormen/brandstoffen voor transport zijn in ontwikkeling. Dit krijgt steeds meer vorm in bijvoorbeeld een laadplein voor grote elektrische voertuigen bij Geldermalsen, of het waterstofstation in Tiel. Deze innovaties maken dat er best veel in de Regio Fruitdelta Rivierenland gebeurt.”
“Innovaties zijn belangrijk voor toekomstbestendige logistieke bedrijven. Waar mogelijk ondersteunen we dat, daar heeft Fruitdelta Rivierenland een Investeringsfonds (RSF) voor, waarvoor vanaf september een nieuwe ronde wordt opengesteld.”