Huib Kers, DHL: diversiteit is positieve energie

Huib Kers, DHL: diversiteit is positieve energie
Laat je mensen merken dat ze worden gezien, dat jij weet dat zij het verschil maken en bied perspectief op doorgroeien. Huib Kers, manager van DHL Parcel Zaltbommel, heeft diversiteit en inclusie hoog in het vaandel, en geeft er een eigen invulling aan.
“Iedereen is welkom, alle achtergronden, alle genders. Zo ben ik momenteel op zoek naar vrouwelijke supervisors, juist vanwege hun manier van communiceren. Laten merken dat je ertoe doet, ongeacht je achtergrond, maakt deel uit van de kernwaarden van DHL, die we alle medewerkers tonen tijdens hun opleiding tot Certified E-commerce Specialist. Natuurlijk is er andere basiskennis en vertellen we over de doelen die we nastreven. Het is makkelijk om daarop mee te liften, maar we kunnen in deze hub er een eigen invulling aan geven. De kern is: de mensen kennen, zorgen dat ze zich niet zomaar een nummer voelen, en het gesprek aangaan wanneer ze om dingen vragen.”
Dat wil niet zeggen dat alles automatisch mooi en leuk is, stelt Kers. “Er zijn mensen met een achtergrond die anderen vanuit hun cultuur afwijzen. Wanneer er daardoor woorden zijn, moet je niet wegkijken, maar optreden natuurlijk. Duidelijk maken in welke bedrijfscultuur ze zich bevinden. Er zijn zeker grenzen, en die bewaak ik. Maar daar stopt het voor mij, ik ga geen mensen bekeren, daar ben ik niet voor.”
Belangrijk in een bedrijf met 700 mensen en 20 nationaliteiten, is de onderlinge communicatie. “Taal- en uitlegproblemen ondervangen we door op de werkvloer buddies te hebben die kunnen tolken. Iedereen in een groep weet wie er is om te communiceren naar derden. Wanneer je iets uitgelegd krijgt en het niet verstaat, kom je als persoon ook niet verder en haak je af. Iedereen doet ertoe, sterker nog, 99 procent wil ertoe doen, erbij horen, is echt geïnteresseerd. Dat betekent wel, dat je een informatieboompje moet hebben. Dat je weet wat er speelt en de mensen leert kennen. Supervisors en teamleiders zijn daarin belangrijk. Net als management moeten ze blijven uiten dat iedereen er evenveel toe doet en dat we mensen die daaraan afbreuk doen, erop aanspreken. Het bedrijf staat daarvoor, ik sta daarvoor, we willen een prettige en veilige werkomgeving zijn.”
Met zoveel mensen die als migrant hier werken, zijn er wel eens speciale vragen. “Ook daarin moet je meedenken en waar mogelijk meewerken. Je krijgt onvermijdelijk stelletjes, of sommige stellen zijn samen hierheen gekomen. Dat betekent dat ze graag dezelfde diensten willen bijvoorbeeld. We proberen daarin oplossingen te bieden. Alles met het uitgangspunt, dat we dit belangrijk vinden, maar je niet dwingen dat ook te vinden. Wij zijn niet degenen die moeten meedelen wat mag en niet mag. Ik ben geen zendeling.” Maar bij grensoverschrijdend gedrag geldt zero tolerance, dat is meteen al duidelijk.
Kers vindt veel van zijn mensen bijzonder. “Het zijn mensen die risico’s hebben genomen, vechten voor een bestaan. En die vaak een achtergrond hebben, of een opleiding, die je niet zou verwachten. Die energie positief inzetten is waar ik aan werk. En dat betekent communiceren, je mensen kennen en laten weten dat ze veilig zijn bij DHL.”