Kansen voor Water: proef met container voor logistieke bedrijven

Kansen voor Water: proef met container voor logistieke bedrijven
“Logistiek ondernemers kunnen een proef doen met een container over water. Dat is wat we ze aanbieden. Je moet de voordelen van bargevervoer toch een keer kunnen ervaren?”, stelt Eric Oomen, samen met zijn collega Hendrik Jan van Engelen logistiek adviseur voor bedrijven in Gelderland en bezig met de verdere invulling van het plan meer containers van de weg te halen en op de boot te zetten.
In de regio’s Rivierenland, Nijmegen en Liemers-Achterhoek krijgt dat plan vorm in het project Kansen Voor Water van Logistics Valley. “De wegen raken steeds voller, de brandstof is steeds duurder, en dan is daar vervoer over water: goed te plannen, zeer exact qua laad- en lostijden, en bovenal: een duurzaam alternatief voor vervoer over de weg. Het is een nog redelijk ongebruikte modaliteit.”
De twee adviseurs, ingehuurd door Provincie Gelderland, benaderen ondernemers actief. “We maken gebruik van ons netwerk en zitten al dertig jaar in dit vak. Zowel aan de kant van ondernemers en containerterminals als bij de betrokken ambtenaren en uitvoerders van projecten als New Ways Gelderland weten ze wie wij zijn. Ons doel is de ondernemers eens aan het nadenken te zetten over bargetransport, en ze vervolgens te helpen met opstellen van een businesscase voor gebruik van andere modaliteiten dan wegvervoer. Maar we zorgen er ook voor dat het provinciebestuur aangehaakt blijft bij initiatieven. En we hebben contacten met het programma Lean and Green Off-Road van de Topsector Logistiek van het Rijk.”
In de komende periode hebben Oomen en Van Engelen met Logistics Valley Rivierenland afgesproken honderd bedrijven te gaan spreken over Kansen voor Water, en met vijftig van hen de kansen echt door te nemen. “Dat doen we ook namens de deelnemende containerterminals in de Gelderse Corridor in Doesburg, Nijmegen en Tiel. Doel is de containerstromen over water te bundelen op de zogeheten ‘joint corridors’, zeg maar vaste busdiensten voor containers op schepen naar en van Rotterdam of Antwerpen, of het Duitse achterland. En van de zeehavens weer naar bijvoorbeeld Engeland of Spanje, waar nu een lijndienst op wordt opgezet. We gaan gas geven, want er liggen echt kansen.” Oomen schetst hun acties. “We helpen met het rondrekenen van gebruik van deze modaliteit, we komen niet alleen met het verhaal over duurzaamheid, al speelt dat aspect natuurlijk wel mee. Het gaat om het totale plaatje, een goede oplossing vinden die betrouwbaar is. Wanneer we over een paar jaar ook een railterminal bij Ewijk hebben, wordt ook die mogelijkheid meegenomen natuurlijk”.
De terminals in Nijmegen en Doesburg werken al samen op dit gebied. “Het is onze taak CTU in Tiel meer in die samenwerking te betrekken. Het moet voor de barge-reders ook interessant zijn met hun schepen daar even af te steken op weg naar de zeehavens.”
“We bieden de transporteurs de kans een keer een container met lading te proberen, zodat je weet wat er bij komt kijken, hoe de doorloop van zo’n lading gaat. De terminal brengt je een container, jij laadt die en de terminal haalt hem weer op en zet hem op een barge. Daarbij hoef je niet alles te betalen, de proef is onderdeel van het Topsectorprogramma. Hoe interessant dat is leggen we uit wanneer we in gesprek gaan.”