Logistiek Café en de modal shift naar binnenvaart

Logistiek Café en de modal shift naar binnenvaart
Het Logistiek Café van Logistics Valley Rivierenland was 23 juni voor het eerst weer live op Medel. Vooral ondernemers kwamen luisteren en netwerken.
Diecteur Frank Engelbart stelde: “Het is lang geleden dat we elkaar zo spraken, daarom misschien handig kort een overzicht te geven van onze projecten en activiteiten voor ondernemers.”
De livestream is
">hier terug te kijken.

 
Zo blijkt Logistics Valley betrokken bij bestuurlijke aangelegenheden als de regionale energiestrategie en duurzaamheid. Maar vooral wordt naar ondernemers geluisterd: wat vinden zij kwesties die in de samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs moeten worden aangepakt. En hij noemde er voorbeelden van: de opleiding voor logistiek middenkader of de Week van de Logistiek die in oktober meer dan zeshonderd leerlingen van het voortgezet onderwijs en zij-instromers gaat bereiken en zo het image van de logistieke sector verbeteren zal. Verder is Logistics Valley betrokken bij proeven met elektrische trucks.


Rotterdam

Voor de Port of Rotterdam was business manager Annemieke Hol te gast, zij het digitaal en via de livestream (te vinden op You Tube-Logistics Valley). Ze gaf een beeld van de immense logistieke operatie die de diepzeehaven Rotterdam is, en vertelde over de energietransitie en digitalisering die in de haven zijn beslag krijgt. Ze had voor de Gelderse logistiek het volgende advies: “Werk samen, ook met het onderwijs en zorg dat je de arbeidsmarkt van straks nu al bekend maakt met logistiek. En alleen in samenwerking kun je een sterke Gelderse logistieke corridor opbouwen.”
 

West-Brabant

Hoe je dat dan in de praktijk doet -met name op gebied van de modal shift naar containervervoer over water- legde Wil Verstijnen uit, directeur-eigenaar van GVT Group of Logistics in Tilburg en de motor achter de samenwerking van logistieke- en transportbedrijven in West-Brabant en BTT multimodal Container Solutions. “We constateerden dat de haven van Rotterdam zich niet aan de vervoerders aanpast. We haaden veel last van congestie, zowel aan de kades als bij wegvervoer. Dus heeft het achterland zich aangepast aan de haven: dat betekende wel dat elk van de deelnemers aan dit project een deel van zijn eigen identiteit moest opgeven. Maar door volumes voor binnenvaart te combineren kregen we voldoende vracht bijeen om drie dagen slots op vier terminals in de haven te krijgen. Met een uitgekiende planning bedienen we nu met binnenvaart vier terminals in Brabant en Antwerpen. Containerlogistiek wordt steeds belangrijker, en bovendien: je moet iets bedenken voor lege containers, want die mag je binnenkort niet meer in Rotterdam achterlaten. Werk je nu niet aan je binnenvaart, dan kun je straks op die markt niet mee terecht. En bedenk: we gebruiken ook treinen en trucks. Alles om snel te kunnen vervoeren. Alleen met massa kun je nog afspraken maken in de haven. Binnenvaart en spoor zijn er al belangrijker dan de truck.”
Dat vervoer over water werkt, legde Jacco van de Vliet van grillfabrikant Napoleon uit aan de aanwezigen. “We hebben een nieuw DC gebouwd naast de containerterminal van Tiel. Want containertransport is prima planbaar, het is goed voor het milieu en bovendien goedkoper. Voor Napoleon kan het niet mooier.”
Het project Kansen voor Water van Logistics Valley zet in op samenwerking tussen logistiek en containerterminals in de regio. Stap één, en daar kunnen ondernemingen gratis aan medoen, is het door de HAN laten uitvoeren van een scan naar hun potentieel voor transport over eater. Projectmanager Elise Gerritsen: “Wanneer we de data hebben, kunnen we en analyse en aanbevelingen doen. Logistiek makelaar Hendrik-Jan van Engelen wijst dan de weg. Er zijn bovendien voor deze samenwerking en modal shift subsidies van Rijk en Provincie Gelderland. Wie vragen heeft of de scan wil laten uitvoeren: elise@logisticsvalley-rivierenland.nl.”
Logistiek Café en de modal shift naar binnenvaart