Niet alle brandstof is zo groen als ze lijkt

Niet alle brandstof is zo groen als ze lijkt
Fleetmanager Wim Roks van Simon Loos boeide bezoekers van het Logistiek Café Digitaal deze maand met zijn verhaal over alternatieven voor diesel in vrachtwagens. ‘Maar alles is niet zo groen als het lijkt.’
Simon Loos experimenteert al enige tijd met alternatieve brandstoffen voor trucks, fleetmanager Wim Roks trok al voorlopig enkele conclusies: “Vergelijk je de brandstof met mensen, dan is diesel een volwassene, LNG is een puber, de vele oplossingen voor elektrische aandrijving is in de peuterleeftijd en waterstofgebruik voor stroomopwekking bevindt zich nog in de embryonale fase.”
“Maar we constateren ook, dat deze manieren van aandrijven ondanks alle reserves die we nu hebben, de toekomst vormen. We moeten alleen nog véél meer ervaring opdoen, bijvoorbeeld met accu’s voor vrachtwagens en de manier waarop je die kunt maken. Daar heb je bijvoorbeeld schaarse grondstoffen voor nodig, en is dat dan wel zo groen? En wat is het effect van deze transitie op je organisatie? Je kunt best korte ritten maken op elektriciteit bijvoorbeeld, maar wordt dat dan niet erg saai voor de chauffeur, zo’n rondje om de kerk? Overigens, de chauffeurs geven aan dat elektrisch rijden wél erg comfortabel is. En tot slot: accu’s laden onderweg is nog een probleem, voor trucks is er nauwelijks infrastructuur. En aanleg en contracten met energieleveranciers zijn vooralsnog problematisch.”
En gebrek aan laadpunten heeft weer gevolgen voor de actieradius, betoogde Stefan Vonk van het gelijknamige transportbedrijf in Tiel in dit buitengewoonlevendige en interactieve Logistiek Café Digitaal. “Ik zie elektriciteit als de oplossing voor de toekomst, maar de actieradius is een probleem. Daarom onderzoeken we nu of werken met zogeheten cityhubs de oplossing is: je brengt de lading naar een goed bereikbare cityhub, lost daar en vervolgens brengen elektrische voertuigen de lading rond in de regio. Dan ben je van het probleem met de actieradius af. Ik vind het nodig om nu al daaraan te werken, want in 2025 mogen we met diesels de steden al niet meer in. Laten we dit als sector gezamenlijk oppakken. Logistics Valley Rivierenland is een prima platform voor zo’n samenwerking.”
Wim Delput, directeur van Hartog&Bikker in Vuren keek even terug op het afgelopen jaar, maar vooral ook vooruit: “Iedereen is in 2020 overvallen door corona, en ging in de operationele stand. Oogkleppen op en de zaken regelen was het devies. In 2021 gaan we om met een nieuwe werkelijkheid, we kijken er realistisch naar. Hopelijk hebben we in de loop van dit jaar ook een keer de tijd om te kunnen gaan nadenken over de oplossingen voor morgen.”