Proef ddstrucking met ZE-voertuig meer dan succesvol

Proef ddstrucking met ZE-voertuig meer dan succesvol
“Ik had de ZE-truck eigenlijk niet weg willen doen, zo fantastisch, zo prettig en stil rijden. En de chauffeurs hadden niets dan lof”, zegt Jörgen Groeneveld-Janssen, directeur van ddstrucking in Westervoort. Hij sloot onlangs een proefmaand af met de elektrische truck van Renault die Logistics Valley Liemers Achterhoek in gebruik heeft voor acht ondernemingen.
 
Ddstrucking vroeg zijn chauffeurs naar hun ervaringen. “Na elke rit, per app en op papier. Maar na een tijdje werden de antwoorden een beetje saai: we konden eigenlijk geen probleem ontdekken. Ze vonden het verschil met een diesel groot, geen trillingen, geen lawaai, geen stank. En na een lange dag waren ze nóg heel relaxt, iets wat ze niet kennen van rijden met een diesel. Er viel echt níets op aan te merken.”

Groeneveld-Janssen had tevoren even wat twijfels. “Wij rijden natuurlijk met groot gewicht, 5 ton. De vraag was of de accu’s dat wel aan zouden kunnen. Dat bleek geen enkel probleem. Hij verbruikt dan wel iets meer, maar we reden steeds ruim meer dan de boordcomputer nog aangaf als nog mogelijke kilometers. Hij ging gewoon ’s avonds aan de lader, en was ’s morgens vol en klaar. Renault had ons een mobiel laadstation geleend voor de proef.  Tot onze verbazing reden we 245 tot 265 kilometer op een lading, met 5 ton in de bak. Niemand die stilviel, we deden vier ritten per dag.”

“We hebben klanten als AS Watson, van Trekpleister en Kruidvat, die de proef met veel interesse volgen. Watson zelf stelde een projectteam van vier mensen samen die met ddstrucking samen zouden proberen zoveel mogelijk gegevens uit deze proef te halen. Want zij zitten veel in binnensteden en zien de afsluiting daarvan voor diesels natuurlijk ook komen. Die transitie moeten opdrachtgevers gewoon ook gaan doen. We hadden onlangs de evaluatie en ze zijn heel enthousiast.”
Gaat hij nu zelf zo’n truck aanschaffen? Groeneveld-Janssen denkt er al over. “We hebben nog niet alle gegevens op een rij, maar ik denk dat we het plaatje wel rond krijgen. Het is een kwestie van dóen. Het kost misschien iets meer, maar voor de planeet zullen we allemaal iets moeten doen. Wat water bij de wijn, ook door opdrachtgevers. Laten we er allemaal iets meer voor over hebben, niet alleen om die ene cent denken. Ik ken de reacties: je hoort al snel dat de opdrachtgevers niets extra willen betalen. Mijn reactie is dan: heb je het ze echt gevraagd? Er zijn er ook die wél willen, als vervoerders moeten we die vraag stéllen. En dan vragen samen een plan van aanpak te maken.”
Jörgen Groeneveld-Janssen: “Deze proef heeft mij een verrassende bevestiging gegeven van wat ik eigenlijk hoopte te kunnen vaststellen. Laten we op deze weg verdergaan, ik zie kansen voor elektrisch vervoer, samen met de opdrachtgevers.”
 
oktober 2021
Proef ddstrucking met ZE-voertuig meer dan succesvol