Rivierenland start pilot ZE-truck

Rivierenland start pilot ZE-truck
Zeven ondernemers bezochten de startbijeenkomst voor de pilot met een ZE-truck van Van Tilburg-Bastianen DAF in Rivierenland onlangs. Dat betekent dat er nog plaats is voor een of twee bedrijven extra die elektrisch rijden willen verkennen.
Nu de ondernemers die informatie hebben, kunnen ze ja of nee zeggen tegen deelname. Dat kan bij initiatiefnemer Logistics Valley Rivierenland, frank@logisticsvalley-rivierenland.nl . “We zetten deze pilot op omdat ondernemers in logistiek en transport er naar vragen kennis te maken met deze nieuwe vorm van vervoer, althans wat de energiebron betreft. We faciliteren dat graag en zijn erg blij met de betrokkenheid die Van Tilburg-Bastianen toont. ”
Het werd een bijeenkomst die technische- en exploitatie-informatie over rijden met een ZE-truck opleverde. Hoeveel kost dat, wat is ervoor nodig in een bedrijf en hoe doe je mee, vragen die werden beantwoord door een team van Van Tilburg-Bastianen Tiel en DAF Trucks. Dat een elektrische truck meer kost dan een diesel was menigeen bekend. Maar hoeveel dan precies, onder welke voorwaarden kun je hem gaan gebruiken in de pilot en voor hoe lang?
Om met dat laatste te beginnen: ongeveer een maand per bedrijf. Dat moet voor een ondernemer een goed beeld geven van het rijden zelf en de bruikbaarheid van de 19 tons bakwagen die rond de 300 kilometer actieradius heeft. Dankzij een subsidie van Provincie Gelderland betaalt de onderneming weinig voor het gebruik, maar doet hij voor dat bedrag wel erg veel ervaring op.
Voor het laden heeft Van Tilburg-Bastianen ook een snellader beschikbaar: de batterij in de wagen kan weliswaar middels wisselstroom worden geladen, maar dat duurt lang. Met een gelijkstroomlader is het in 60 minuten gebeurd.
DAF Trucks maakte van de gelegenheid gebruik om te laten zien dat het bedrijf al sinds 2017 bezig is met elektrisch rijden, en inmiddels al veel elektrische trucks en trekkers op de weg heeft. Ook de aandrijftechniek, chassis, cabine en de soort en plaatsing van accu’s werden verduidelijkt. Het voertuig dat vanaf mei in de regio te zien is -het moet nog worden voorzien van een opbouw en laadklep- heeft een verwachte levensduur van acht tot tien jaar.
Directeur Ralph Hoefman van Van Tilburg-Bastianen vatte het leveren van de bakwagen door zijn bedrijf samen: “Wat deze generatie vervoerders meemaakt, de energietransitie is onontkoombaar, heeft nog niemand ooit beleefd.”