Terugblik eindpresentatie Zero Emissie Transport

Terugblik eindpresentatie Zero Emissie Transport
Op 1 maart jl. zijn de resultaten en ervaringen van de chauffeurs en planners uit de pilot Zero Emissie Transport tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door Logistics Valley regio Nijmegen, gepresenteerd. Een initiatief van Logistics Valley Regio Nijmegen in samenwerking met Renault Trucks, waarbij 5 ondernemers ervaring hebben opgedaan met een Renault batterij-elektrische motorwagen. Gedeputeerde Helga Witjes heeft het rapport in ontvangst genomen en heeft haar waardering uitgesproken over dit geslaagde project. Lees hier het volledige rapport.

Een belangrijke randvoorwaarde, gesteld door RAI vereniging, die overigens ook tijdens de bijeenkomst ter sprake kwam, is het op orde krijgen van de laadinfrastructuur. Zo stelt RAI vereniging  in een reactie op de afspraak om in 2040 alle nieuwverkoop van zware trucks elektrisch verplicht te maken.

Naast dus voldoende batterij-, (plug-in) hybride en waterstoftrucks uitleveren, moet de laad- en tankinfrastructuur op orde zijn. Daarnaast moet er afdoende (groene) elektriciteit en waterstof beschikbaar en passend overheids­beleid zijn. Hiervoor zijn aankoopsubsidiering en overheids­investeringen in bijvoorbeeld verzwaren energienet en laad- en tankinfrastructuur onmisbaar.

Al deze vier aspecten zijn cruciaal. RAI-vereniging stelt dat als Nederland de ambities waar wil maken, zij op alle vier de schakels net zo hard moet inzetten. Immers geldt dat er nu al sprake is van netcongestie. Ook is er nu al op meerdere plekken geen ruimte meer op het energienetwerk. Bovendien loopt de overheid achter met het op orde brengen van de laad- en tankinfrastructuur voor trucks.