ZE-project Logistics Valley eindigt enthousiast

ZE-project Logistics Valley eindigt enthousiast
Met een Lean&Green-bijeenkomst rondom het thema Brandstoftransitie, is een einde gekomen aan het project Zero Emissie vrachtwagen.  Het demonstratieproject van acht logistieke bedrijven in LiemersAchterhoek is enthousiast, feestelijk en positief afgesloten, vrijdag 22 april in stadion De Vijverberg in Doetinchem.
 

Rensa was de eerste transporteur die de proef met de ZE-truck van Renault vorig jaar begon, en sloot de proef af door de wagen in zijn wagenpark in te lijven. Tjeerd Middelkoop, directeur van Logistics Valley Liemers Achterhoek, stond samen met Rensa aan de wieg van het project, bracht deelnemers bij elkaar en zorgde voor de deelname van Renault.

“En dat is precies zoals ik mijn taak zie: drempels wegnemen, ondernemers helpen en  partijen om tafel zetten. Het mooie is, dat iedereen de schouders eronder zette, en tijdens het hele project, we hebben het over jaren, hebben de deelnemers aan het consortium geen lelijk woord over elkaar gezegd. Sterker nog: ze zijn juist meer gaan sámenwerken.”

Lean&Green leidde de bijeenkomst, waarvoor Rensa Family Company gastheer was.  Lean&Green is de organisatie die voor de logistiek reductie van CO2-uitstoot nastreeft en die prestaties ook in de sector deelt middels het toekennen van sterren. Er doen honderden bedrijven mee. Het project is onderdeel van de Topsector Logistiek, en bedoeld om kennis op gebied van uitstootreductie in de sector te delen. Dat doet Lean&Green onder meer door bijeenkomsten als in de Vijverberg.

Namens Rensa Family Company vertelde COO Job Schouten de aanwezigen over het streven van het bedrijf om in 2030 CO2-neutraal te zijn. “We waren eerst wat sceptisch, maar naarmate we er meer mee bezig waren werden de doelstellingen scherper. We zullen nu proberen in 2030 energieneutraal te zijn, en kopen in 2023 onze laatste dieselwagen. Daarom ben ik blij dat we als consortium van bedrijven deze truck konden testen. We zijn tot de conclusie gekomen dat emissieloos rijden moet en kan. Reden voor ons de truck te kopen.”
2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-5    2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-7
 
Erik Lensen van Renault vertelde wat zijn bedrijf voor doelstellingen heeft; batterijen voor trucks steeds efficiënter maken en zorgen dat ook zwaardere elektrische trucks op de markt komen. Marc Seesing, directeur van Schotpoort Connect benoemde tegen welke praktische problemen zijn bedrijf aanliep voor de proef met de truck. De laadcapaciteit van Schotpoort bleek onvoldoende, zodat een mobiele laadinstallatie werd aangeschaft, die ook door andere deelnemers in het project mocht worden gebruikt. “Laden van een ZE-truck heeft een bijzondere strategie nodig.”
2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-9  2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-12

Stroomnet ontoereikend voor de toekomst
En juist die afhankelijkheid van het stroomnet, is een motivatie om met waterstof te gaan rijden, vertelde Kuster Energy. De sprekers beantwoordden vervolgens een reeks van vragen over de voor- en nadelen van elektrisch of met waterstof rijden, de tco van een ZE-truck en het Nederlandse stroomnet. Duidelijk werd wel, dat de netbeheerders niet klaar zijn voor de enorme vraag naar stroom voor de logistieke sector. 
2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-20  2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-16

De bijeenkomst werd afgesloten met het aanbieden van een evaluatierapport over het project aan gedeputeerde Helga Witjes van Gelderland, die de logistieke sector in haar portefeuille heeft. Provincie Gelderland schoot de ondernemers financieel te hulp bij de uitvoering van het project. Jur Hofland, duurzaamheidscoördinator van Rensa Family Company: “Ik ben trots op de deelnemers, behulpzame bedrijven en overheden. We staan hier niet naast elkaar, maar mét elkaar, om deze bijzondere ervaringen te delen. We hebben dit gedaan omdat we de verantwoordelijkheid voelen.”
2022-finale-ZE-project-LVLA-Vijverberg-Doetinchem-22-april-24

De inzet van het consortium is door te pakken. Hiervoor zijn twee projecten genoemd: Demoproject trekker (50ton) en Project ‘Energietanken in de vrachtwagen’. Meer informatie: info@logisticsvalley-liemersachterhoek.nl