Zo groen als mogelijk transport: FTO Ommeren

Zo groen als mogelijk transport: FTO Ommeren
Fourage en Transport Ommeren FTO, het bedrijf waar Remco Looman en Henri van den Heuvel sinds vorig jaar mede-eigenaar van zijn, is groen. “Zo groen als mogelijk. De keuzes die je nu maakt worden nog niet altijd gestut door logische regelgeving”, zeggen beide.

Remco Looman, met een knipoog: “Van oudsher zijn onze wagens al groen van kleur, dus wat dat betreft waren we de tijd ver voor. Het is duidelijk dat de energietransitie ook ons aangaat, maar er zijn nog geen duidelijke keuzes te maken. De een zegt elektrisch rijden, de ander kiest voor waterstof op termijn. Wij weten het nog niet. Het is één van de dingen die we hopen te kunnen bespreken met collega-ondernemers nu we partner zijn geworden van Logistics Valley Rivierenland. Het is goed je collega’s te treffen en elkaar te leren kennen. Wij hebben hier een bedrijf midden op het platteland in Ommeren, met negen opslaghallen in de hele regio. Je komt anders niet zo snel iemand tegen wanneer je jezelf niet aansluit bij een partij als Logistics Valley.”
FTO rijdt met ruim veertig combinaties voornamelijk losgestorte goederen, waaronder bijvoorbeeld tuinturf, oud papier, groencompost en diervoedergrondstoffen. “Diervoedergrondstoffen mengen en malen we ook, ze vormen zo huisdiervoeders”, stelt Remco Looman. Het bedrijf beschikt over ruime op- en overslagactiviteiten, vanwaar de grondstoffen op afroep aan klanten geleverd worden. In het kantoor in Ommeren is ook directeur Harry van der Stroom nog altijd vol passie aan het werk. Met zijn broer Tonny van der Stroom begon hij het bedrijf in 1981. De broers hebben de brandstoffenhandel midden jaren negentig verkocht aan Shell. De transport- en opslagtak bleef en is een van de grote spelers in deze niche. “We werken nationaal, maar ook in België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. We rijden voornamelijk met walking floors, maar sinds enkele jaren zijn ook silo-auto’s toegevoegd aan de vloot.”

Het bedrijf voldoet aan de GMP+ norm, die hygiëne in de keten van diervoeders garandeert. “We worden hiervoor jaarlijks gecontroleerd. Ook de wagens van onze charterrijders -we hebben er een aantal die het hele jaar voor ons zijn ingepland- worden hiervoor natuurlijk bekeken en gekeurd.”

Het zijn diesels, maar ze zien de verandering al komen, stelt Henri van den Heuvel. “Maar niemand die al weet welke kant het precies op gaat. De echte oplossing zien we ook nog niet. Ikzelf ga meer voor waterstof, vanwege de actieradius die het geeft. Maar zijn de huidige oplossingen nou wel zo groen? Als je kijkt wat er allemaal in het productieproces van bijvoorbeeld batterijen nodig is, vraag je het je af. Maar er zijn al zoveel partijen mee bezig, in samenwerking komt er wel een oplossing. Tot nu toe doet het me echter meer denken aan pleisters plakken. Ik wil ook echt het idee hebben dat je keuze wat bijdraagt, je wilt immers een echte oplossing van dit vraagstuk. ”