Column september 2020.

De wereld om ons heen veranderd. Zeker op het gebied van logistiek en supply chain. We gaan de ketens anders inrichten, nadenken over duurzaam en circulair maar vooral ook over hoe wij er samen voor gaan zorgen dat er voor onze achter- achter kleinkinderen er nog altijd een mooie wereld is waar zij in mogen bewegen.

23 Jaar geleden was ik op een logistieke conferentie in Atlanta VS. Meerdere sprekers op niveau en van grote corporate bedrijven kregen het podium om te praten over de toekomst van internet gerelateerd aan logistiek.
Een marketing director van Amazone bracht een verhaal over online verkoop. Amazone bestond toen 5 jaar. De zaal van ongeveer 600 gasten kregen een flitsende presentatie met grafieken en futuristische fotobeelden van deze dame van Amazone. Grafieken die aangaven dat de online verkopen in aantal zouden gaan exploderen. En dat we dus goed moeten nadenken over de inrichting van onze supply chain. De zaal reageerde passief. Met de gedachte “zo een vaart zal het niet lopen”.

Amazone bereikte in 2015 een omzet van 100 miljard. In 2019 was deze omzet vertienvoudigd naar 1.000 miljard.
Nu moeten we goed nadenken hoe dat we de online aankopen zo efficiënt en duurzaam mogelijk bij de consument bezorgd krijgen. Want vandaag bestellen tot 23 uur en morgen leveren, is gewoon goed geworden, maar kan in basis gewoonweg niet meer. Minder busjes, minder bewegingen, consolideren, logistieke hubs aan de rand van stad, stadshubs. Maar vooral gedrag van de consument, degene die besteld. De inkoper van de grotere bedrijven die hunkeren naar de laagste prijs tegen de snelste service.

Onze grootste uitdaging is het gedrag van de mens veranderen naar duurzaam en maatschappelijk verantwoord.
En hoe ervaar jij deze verandering?

Gert-Jan Willems

 

Column april/mei 2020.
Column maart 2020.

 

×