Kansen voor Water: soms hebben we alles mee, soms niet

Kansen voor Water: soms hebben we alles mee, soms niet
CTU, de Tielse containerhaven aan het Amsterdam-Rijnkanaal, heeft alles mee, zegt manager Etienne Morriën: ‘Altijd voldoende diepgang, de snelweg en trein vlakbij. Maar bargevervoer is helaas nog niet bekend genoeg bij verladers.’
‘Daar zijn wel redenen voor. De havenpartijen in Rotterdam hebben het achterland niet in gedachten, ze werken aan de kade, voor de opdrachtgever die er zijn containers neerzet vanaf de zeeschepen. Daar is de volgorde van belangrijkheid die van spoor eerst, wegvervoer daarna en tenslotte het schip. Dat kan binnenvaart zijn, maar ook overzetten op kleinere schepen die naar het VK, of Scandinavië varen.” In Tiel is de terminal onlangs voorzien van een nieuwe infrastructuur, uitgebreid en kreeg een nieuwe ingang.
En er is nog iets dat beter kan. ‘Die laatste paar kilometer, directe rond de terminal. Het gaat om anders plannen bij verladers en vervoerders. Nog te vaak willen ze de container die hier binnenkomt heel snel hebben. Daar zou je dus met het soort lading al rekening mee kunnen houden. Wij zorgen ervoor dat de containers samen met die van andere opdrachtgevers op een zo efficiënt mogelijk manier. Dat geeft ook milieuvoordeel, worden vervoerd naar hun bestemming.

Geen Files

Ook wegvervoerders denken niet vaak aan ons en zien ons eigenlijk alleen als concurrent. Maar wij zijn er over het algemeen voor heel andere vracht,  we bovendien zijn betrouwbaar qua leveren, bargevervoer kent geen files. Je kunt je container hier neerzetten en op afroep laten bezorgen, het is een laagdrempelige oplossing en we zetten de containers -die vaak eigendom zijn van een rederij- slim in voor hergebruik. We hangen import en export handig aan elkaar, en zo kan ik nog even doorgaan. CTU en de andere Gelderse terminals bieden niet alleen laden en lossen, we bieden ook zijn andere diensten. Daar kun je als klant heel bewust voor kiezen, we nemen je zo veel meer uit handen dan je zou denken. Overslag, reinigen en repareren, opslag, een installatie voor koelcontainers, be- en ontgassen (we hebben alle milieuvergunningen) en bezorging in een straal van 20 kilometer rond de terminal. Ook al zonder files natuurlijk.’